Waarom workspace branding de moeite waard is 

Wat wil jij dat mensen voelen als ze jouw kantoor binnenwandelen? Het is een vraag die veel organisaties zich nooit stellen. Nochtans is workspace branding – de uiterlijke vertaling van jouw merkidentiteit – van groot belang. Voor werknemers, maar ook je klanten, leveranciers, aandeelhouders en ga zo maar door. 

Kleuren, materialen, meubilair, verlichting, inrichting, … Apart lijken al die elementen misschien niet zo belangrijk, maar samen vormen ze jouw workspace branding – en die heeft wél een impact op jouw organisatie. Met een kantoor dat belichaamt waar je als bedrijf voor staat, versterk je jouw merk, boost je jouw interne cultuur en trek je de juiste werknemers, partners en klanten aan.

Boost voor productiviteit 

Een sterke en oprechte workspace branding heeft een positief effect op de interne werking. Wanneer werknemers zich thuis voelen in en zich identificeren met hun werkomgeving, komt dat hun welzijn ten goede. En gelukkige werknemers zijn – zo blijkt uit studies – ook productievere werknemers. Door jouw merkidentiteit en bedrijfswaarden te weerspiegelen in jouw interieur, versterk je ook je interne cultuur en trek je als vanzelf de juiste werknemers aan. Stond je er bijvoorbeeld al eens bij stil welke indruk jouw kantoor geeft aan sollicitanten?

Een statement maken 

Workspace branding is ook belangrijk naar de buitenwereld toe. Voor veel bezoekers – gaande van klanten tot aandeelhouders en leveranciers – is jouw kantoor de eerste of zelfs enige plek waar ze een beeld vormen van jouw organisatie. Het is dus dé kans om te tonen wie je bent, waar je voor staat en wat jou onderscheidt van de concurrentie 

Veel succesvolle bedrijven weten dat interieur veel zegt over je karakter en prioriteiten. Ze gebruiken workspace branding dan ook om een sterk statement te maken. Behoren kwaliteit en milieuvriendelijkheid tot de kern van jouw zaak? Dan wordt dat best zichtbaar in jouw kantoor. Zo creëer je herkenbaarheid en schep je vertrouwen. Twee belangrijke ingrediënten voor een succesvolle organisatie.

Hoe begin je eraan? 

Kathy van de Casteele, Interior Designer bij Buro Project, vertelt: “Workspace branding vertrekt vanuit de unieke merkidentiteit, normen en waarden van jouw organisatie.” Daarom neemt je vaste Project Advisor bij Buro Project vijf pijlers onder de loep: je manier van werken, de verschillende werktypes, je team, je bedrijfsvisie en je groeiambities. Kathy: “Van daaruit gaan we aan de slag om jouw merk tot leven te laten komen: welke kleuren, materialen, meubels, texturen en soorten ruimtes heeft jouw kantoor nodig?”

Good practice examples 

Voor private bank Dierickx Leys was een vertrouwde sfeer bijvoorbeeld een must. Interior Designer Kathy begreep de opdracht. “De stijlvolle inkomhal straalt integriteit uit dankzij de gezellige zithoek, elegante natuursteen en strakke kleuren.” Ook de rest van het kantoor is warm, energiek en subtiel aangekleed. “Op die manier creëerden we een ongedwongen omgeving die de betrouwbaarheid van Dierickx Leys weerspiegelt.” 

Ook Argenta wou haar visie – mensen thuis doen voelen – terugzien in het nieuwe kantoor. Bovendien moest de plek duidelijk herkenbaar zijn, zonder dat de huisstijl een te opvallende plaats kreeg. “Daarom kozen we heel bewust voor een veelvoud aan stoffen en kleuren die bij elkaar passen”, vertelt Kathy. “Zo voelt het geheel aan als een geordende, huiselijke chaos.” 

De Argenta-branding komt op subtiele wijze terug in alle ruimtes. “Zo is het kleurenpalet een warme vertaling van de huisstijl. Door tafels, stoelen en poefen te voorzien in driehoekvormige opstellingen, komt ook het logo helemaal tot leven. Het meubilair draagt bovendien bij tot de innigheid van de ruimtes en een andere manier van praten. Ook dat is een verlengde van het merk, want Argenta wil dicht bij de mens staan.” 

Kortom: met workspace branding wordt je kantoor een verlengde van de visie en waarden van je organisatie. Op die manier geef je werknemers, klanten en bezoekers een memorabele ervaring.

Blijf op de hoogte

  •  Trends, expertise, actua en tips.
  •  Maak jouw werkplek productiever, waar elke werknemer met plezier naartoe komt.
  •  Topics: corporate wellbeing, kantoormeubilair en duurzaamheid op kantoor.
Inzichten