Terwijl tot voor kort de term ‘hybride’ vooral gelinkt was aan wagens, is het nu ook in hr een begrip onder de term Hybride Werken. Want de combinatie van thuis- of telewerk en op kantoor werken is voor velen Het Nieuwe Werken. Post corona zal het kantoorlandschap dan ook een andere invulling krijgen. 

Het Hybride Werken brengt immers ook uitdagingen met zich mee. De werk-privébalans bewaren, iedereen ‘connected’ houden en de innovatiekracht in je bedrijf hoog houden … Dit zijn onze 4 must-haves voor een efficiënte Hybride Kantoorruimte.

1. Technologie als fundament van hybride werken 

Zonder technologie kan je geen hybride werkomgeving creëren. Zet in op de juiste tools om de onderlinge samenwerking te ondersteunen en je medewerkers toegang te verlenen tot hun data en bedrijfsapplicaties, ‘anyplace, anywhere, anytime’. Denk aan camera’s en microfoons met uitstekende audio- en beeldkwaliteit, cloud-based IT-infrastructuur en cybersecurity, en abonnementen op online communicatietools.

2. Minder bureaus dan mensen 

De tijd dat je medewerkers elke dag allemaal tegelijk op kantoor aanwezig zijn, is wellicht voorgoed voorbij. Waarom zou je je kantoorruimte dan volstouwen met onbenutte tafels en stoelen? Wij raden bedrijven aan om ‘hotdesking’ toe te passen. Hierbij vervang je de vaste werkplek door een flexwerkplek. Bij Buro Project werken we reeds jaren op deze manier! 

De bureauruimte die je uitspaart kan je vervangen door een ontspanningsruimte of een polyvalente ruimte. Denk dus ruimer dan de landschapsburelen van vroeger. Benieuwd hoe wij dit concreet vormgeven? Kom gerust eens langs in één van onze concept places.

Bekijk de hybride werkplek van Dierickx Leys

Download onze Services presentatie

3. Activity-based inrichting 

De hybride werkomgeving houdt veel meer rekening met de activiteiten van het 4C-model: concentration, communication, contemplation, collaboration. Het is belangrijk om je medewerkers mee te laten bepalen waar ze het best tot hun recht komen. De functie en inrichting van de verschillende kantoorruimtes moeten veel doordachter nu het thuiskantoor is ingeburgerd. 

De werkplek evolueert naar een inspirerende ontmoetingsplaats al naargelang de noden van het bedrijf. Zo heeft een creatief bureau behoefte aan een brainstormruimte, terwijl een bank of verzekeringskantoor meer baat heeft bij kleinere, afgesloten vergaderplekken om gevoelige thema’s te bespreken. Handige tip: lijst de soorten activiteiten binnen je bedrijf op en stem er dan jouw kantoorinrichting op af.

4. Modulaire ruimtes 

Nu we afstappen van de louter fysieke aanwezigheid op kantoor zijn modulaire, multifunctionele ruimtes the way to go. Zeker rekening houdend met activiteiten die nu in verschillende settings kunnen doorgaan. Zo is geen enkele vergadering dezelfde. 

De ene gebeurt face-to-face en vraagt om een gemoedelijke setting met gezellige zitelementen, de andere vereist een hybride indeling. Hoe je je vergaderzaal goed inricht, lees je hier. Tipje van de sluier: er is geen one-size-fits-all-oplossing. Jouw ideale hybride werkomgeving is helemaal op maat van jouw organisatie.

Slepen

Blijf op de hoogte

  •  Trends, expertise, actua en tips.
  •  Maak jouw werkplek productiever, waar elke werknemer met plezier naartoe komt.
  •  Topics: corporate wellbeing, kantoormeubilair en duurzaamheid op kantoor.
Inzichten