Ergonomisch werken op kantoor: 6 tips

Wat is ergonomisch werken? 

Als je werknemers ergonomisch werken, kunnen ze hun taken zo comfortabel mogelijk uitvoeren. Ze nemen de juiste werkhouding aan, voorkomen overbelasting en gebruiken handige hulpmiddelen. Investeren in ergonomie, is investeren in de gezondheid van je werknemers. Door een werkplek te creëren waar je hele team graag – en comfortabel! – vertoeft, piekt de productiviteit, daalt het ziekteverzuim en scoor je punten bij je werknemers.

Maar dus: 40% heeft nekklachten. Dat is bijna de helft. Wat als die allemaal plots zouden uitvallen? Schrijnend, als je er even bij stilstaat. Vooral omdat je die – en andere klachten – vrij makkelijk kan vermijden. Hoe? Door je medewerkers te stimuleren meer te bewegen én in te zetten op een ergonomisch ingericht kantoor

1. Verstelbare bureaustoelen 

Hoe langer je medewerkers zitten, hoe meer ze een zacht zitje zullen appreciëren. Maar ook: hoe beter je de bureaustoel moet kunnen verstellen. Ieder lichaam is anders, waardoor de ideale zitpositie vereist dat je zowel de zithoogte, als de -diepte, rugleuning en armsteunen kan aanpassen. In onze Concept Place kun je een heel aantal bureaustoelen testen voor je tot aankoop overgaat. En na de aankoop stellen we samen met jouw team de juiste hoogte in. Er bestaan zelfs smartphone-apps waarmee je de ideale instellingen voor je bureaustoel te weten komt!

2. Verstelbare bureautafels 

Een tafel is een tafel, zou je denken. Maar de juiste hoogte is net heel belangrijk om klachten te vermijden. Zorg ervoor dat je medewerkers hun armen in de meest comfortabele en natuurlijke houding op tafel kunnen leggen. Ga dus voor verstelbare bureautafels. Die zijn er in alle vormen en maten: handmatig verstelbaar of elektrisch. Of, nog beter, vervang je klassieke bureaus door zit-stabureaus.

3. Ergonomische hulpmiddelen 

Ook enkele ergonomische producten verzekeren een juiste werkhouding. Werken je medewerkers met laptops? Geef hen dan een laptopstandaard, zodat het beeldscherm op ooghoogte staat. Vergeet ook geen ergonomische muis en toetsenbord. Bij vaste monitoren kies je ’t best voor modellen met een aanpasbare monitorarm.

4. Aangename totaalinrichting 

Ergonomisch werken is meer dan individuele werkplekken. Vergaderzalen, lunchrooms, wachtruimtes voor klanten … Om het welzijn van je medewerkers, je klanten én natuurlijk ook jezelf te verhogen, pas je het best het hele kantoor aan hun (en jouw) noden aan. En die kunnen de afgelopen maanden fiks veranderd zijn sinds hybride werken de norm werd.

 Samenwerken met een specialist in ergonomische kantoorinrichting, zoals Buro Project, maakt hier het verschil. Zo delen we de ruimtes bijvoorbeeld bewust zo in dat je medewerkers zich meer moeten verplaatsen. Denk aan één centrale printruimte in plaats van een printer per bureau, de koffiehoek die aan de andere kant van de waterfontein ligt, toiletten op enkele minuten wandelen van de centrale werkplek. 

Vergelijk en test je graag met toelichting van onze experten? Kom gerust eens langs in onze Concept Places in Aalst of Knokke.

5. Stimuleer ‘wisselwerken’ 

Niet elke taak, vergadering, onderhandeling, videocall, brainstormsessie of koffiepauze hoeft zittend te verlopen. Doorbreek de traditie! Vergader eens rechtstaand, wissel van gedachten met collega’s tijdens een korte wandeling, of ijsbeer erop los tijdens je volgende telefoontje. Geef je het goeie voorbeeld, dan zullen je medewerkers sneller volgen. Meer tips om te ‘wisselwerken’? Lees verder op de website van de VerV.

6. Een ergonomische mindset 

Je kan als werkgever de beste bureaustoelen of hipste zit-stabureaus voorzien om ergonomisch te kunnen werken, maar als je medewerkers er niet op de juiste manier mee omgaan, leveren ze weinig op. Probeer daarom je team bewust te maken van een ergonomische mindset: toon hen hoe ze ergonomische hulpmiddelen gebruiken, benadruk dat ze hun ideale werkhouding zelf in handen hebben, en moedig bewegen aan.

Deze site is geregistreerd op wpml.org als een ontwikkelingssite. Schakel over naar een productiesleutel om remove this banner.