Een speelse en uitnodigende inrichting voor Argenta’s hoofdkantoor 

Toen Argenta jaren geleden droomde over een gloednieuw hoofdkantoor in Antwerpen, leek het wel alsof de bank in de toekomst kon kijken. De directie koos voor een ontmoetingsplaats vol leven en beleving in plaats van een standaard bureau-omgeving. Het gevolg: het kantoor is – ook na corona – een trekpleister voor klanten en werknemers. Buro Project mocht er de koffiebar, expohal, marktplaats, twee restaurants, living, het opleidingscentrum en terras vormgeven en inkleden.

“We stelden een dynamisch, speels en coherent concept voor. Alle ruimtes zijn uniek, maar vloeien naadloos in elkaar over. Het materiaalgebruik is de rode draad doorheen het gebouw. Dezelfde degelijke en duurzame materialen komen overal terug, maar zijn telkens net iets anders. We kozen heel bewust voor een veelvoud aan stoffen en kleuren die bij elkaar passen. Zo voelt het geheel aan als een geordende, huiselijke chaos.”

- Kathy van de Casteele, Design Team Manager van Buro Project
Inspiratie en ontmoeting troef 

Argenta wilde een levendige ruimte waar de klant centraal staat, waar medewerkers geïnspireerd raken en waar ontmoetingen op het terras en in de gedeelde ruimtes de norm zijn. “Want we geloven dat samenkomen in een ongedwongen sfeer of tussen het groen goed is voor de gezondheid van onze collega’s”, vertelt Bart Vandenabeele, Facility Manager bij Argenta. 

De plek moest bovendien duidelijk herkenbaar zijn, zonder dat de huisstijl een opvallende plaats kreeg in het ontwerp. “We wilden onze waarden vertaald zien en mensen het gevoel geven dat ze bij Argenta thuis waren”, aldus Bart. Ook duurzame materialen en een tijdloos ontwerp stonden op het verlanglijstje van de klant. Challenge accepted.

Het meubilair wijst de richting 

“De inrichting van de ruimtes geeft meteen prijs welk doel ze dienen”, vertelt Maaike Vandenbroeck, Sales Manager bij Buro Project. “Zo zien de twee restaurants – eentje voor een snelle hap en een ander voor uitgebreide zakenlunches – er verschillend en toch harmonieus uit. We zijn erin geslaagd om meerdere sferen te creëren binnen het overkoepelend concept.” Dat ontgaat ook de werknemers niet. Julie Devers, Aankoper bij Argenta: “Door de diversiteit in het ontwerp is er nu voor elk soort ontmoeting een perfecte plek.”

Een verlengde van het merk 

De Argenta-branding komt op subtiele, herkenbare wijze terug in alle ruimtes. “Zo is het kleurenpalet een warme vertaling van de huisstijl. Door tafels, stoelen en poefen te voorzien in driehoekvormige opstellingen, komt het logo helemaal tot leven”, vertelt Kathy. Het meubilair draagt bovendien bij tot de innigheid van de ruimtes. “Door de uitnodigende omgeving ontstaat er een andere manier van praten. Ook dat is een verlengde van ons merk, want Argenta wil dicht bij de mens staan”, vindt Bart.

“We beseffen meer dan ooit dat een werkomgeving een vertaling moet zijn van wie je bent en hoe

– Bart Vandenabeele, Facility Manager bij Argenta.
Een thuis voor iedereen 

Het hoofdkantoor oogt vandaag speels en toegankelijk. “Een prikkelende omgeving die zowel familiaal als professioneel oogt”, volgens Bart. Zowel klanten, bezoekers, medewerkers en collega’s uit andere filialen genieten er van de full Argenta experience: een warme ontvangst in een vertrouwde setting.

Onder andere de grote, ambachtelijke werktafel in de living is een succesverhaal. “Buro Project nam ons mee naar een schrijnwerker in de buurt om het hout en de afwerking te kiezen. Die tafel is nu dé hotspot voor directiemeetings, teamlunches en co-working”, vertelt Bart. “Iedereen voelt zich hier thuis. We beseffen meer dan ooit dat een werkomgeving een vertaling moet zijn van wie je bent en hoe je wil groeien als organisatie”, besluit hij.

Meer beelden